Opravdu je zapotřebí si zakoupit vůz s pohonem 4x4? Jaké jsou výhody a nevýhody vozů 4x4?
- Kategorie: Top odkazy
Vozy s pohonem 4x4, alias náhon na všechny čtyři kola vozidla, je pro mnoho lidí něco extra nad čím je hodno přemýšlet. Někteří automobilový výrobci si na pohonu 4x4 vylepšili svůj brand, a mohou se chlubit vysokým prodejem těchto typů vozidel. Proč je v našich podmínkách pohon 4x4 nepotřebný a proč je lepší ušetřit, na to se podívejme v článku níže.
Stálý pohon všech kol
Aby byl ale skutečně pohon všech kol k něčemu, používají se tzv. uzávěrky diferenciálů. I u pohonu všech kol totiž hrozí, že dojde k prokluzu jediného kola, pokud najede na kluzký povrch. Když by čtyřkolka používala pouze otevřené diferenciály, síla může „utéct“ nejsnazší cestou – tedy na jedno jediné kolo, které se nenachází na kluzkém povrchu.
Moderní auta místo uzávěrek na předním a zadním diferenciálu používají elektroniku. Snímače otáček kol dokáží vyhodnotit, kdy dochází k prokluzu kol a jejich přibrzděním umožní výkonu putovat na kolo s lepší trakcí. Pro uživatele je to jednodušší, protože nemusí řešit, zda má či nemá zamykat přední, zadní nebo oba diferenciály.
Opravdu je 4x4 v zatáčce rychlejší?
Mnoho lidí má utkvěné v paměti, že čtyřkolka je rychlejší v zatáčkách, ale není tomu tak. Pohon všech kol tu není proto, abyste byli v zatáčkách rychlejší. Pohon všech kol zajišťuje trakci při jízdě v přímém směru a při akceleraci. Takže pokud chcete mluvit o rychlém průjezdu zatáčkou zapadanou sněhem, pohon všech kol vám zajišťuje lepší přenos síly na vozovku ve výjezdu ze zatáčky, nikoli během průjezdu zatáčkou.
Auto s pohonem všech kol je samozřejmě těžší, protože nějaké mechanismy musí na přední nápravu výkon přenášet. V tomto případě je nárůst hmotnosti 105 kilogramů. V zatáčce je ale rozhodující, jaká síla na pneumatiky působí a když je odstředivá síla kvůli vyšší hmotnosti větší, logicky musí jet auto zatáčkou pomaleji, aby neztratilo trakci.
Nevýhody pohonu 4x4
Čtyřkolka je logicky technicky složitější na výrobu a auto s pohonem všech kol bude dražší. A protože s pohonem všech kol vzrostla výrazně i hmotnost vozu a ztráty vyvolané třením v soustavě, má auto proti srovnatelnému vozu bez pohonu všech kol vyšší spotřebu paliva a rychleji opotřebovává pneumatiky a jiné komponenty – čtyřkolka je tedy nákladnější na provoz.
Kromě toho ale u starších čtyřkolek číhá i jiné nebezpečí. Některé starší čtyřkolky nemají ABS, protože při jízdě v terénu nebo hlubokém sněhu je naopak systém ABS nevýhodou (u off-roadů jde někdy ABS i ručně vypnout).
Pokud ale na silnici najedete s jedním kolem na kluzký povrch a brzdíte, může dojít k tomu, že se kolo zablokuje. U auta s jednou poháněnou nápravou a otevřeným diferenciálem dojde k tomu, že se zablokuje jen jedno kolo, ale nepoháněná náprava a druhé kolo se stále otáčí.
U čtyřkolek se stálým pohonem a uzamčeným diferenciálem se ale může stát, že jedno zablokované kolo vlastně zastaví celý mechanismus pohonu – zablokují se všechna kola. Hrozí tak, že kromě zhasnutí motoru následuje i smyk.
Má v našich podmínkách 4x4 smysl?
Ukazuje se tak, že v našich podmínkách s velmi mírnými zimami a zpevněnými silnicemi je pohon všech kol vlastně zbytečný. Pokud žijete vysoko v horách a potřebujete se každý den šplhat do tisíce metrů nad mořem, lze pochopit vaši potřebu vlastnit čtyřkolku, ale ti, kteří bydlí v nižších oblastech a jezdí spíše po mokrých posolených silnicích, mají čtyřkolku zbytečně.
Musíte sami dobře vědět, zda se vám čtyřkolka vyplatí. Jezdíte jen jednou v zimě na týden na hory a jinak se pohybujete po Praze a okolí? Nebo potřebujete denně vozit materiál, jídlo a lidi do hor a musíte se tam dostat za každého počasí?