ZE ŽIVOTA FIREM ... magazín OSJESTERKA.cz

Prodej prosperující firmy není otázkou čistého bláznovstí

Úspěšný podnikatel? Prosperující organizace nebo společnost? Prodej? Poslední věta příliš nekoresponduje s tím, co je psáno před ní, protože proč bychom prodávali rozjetou a zisk tvořící společnost. Nicméně i takové případy jsou zcela běžné, důvodů prodeje může být značné množství. Právě prodejům společností se budeme zabývat v tomto článku.

prodej zavedených firem

Podnikatel

Definice podnikatele hovoří, že se jedná o osobu, která podniká pod vlastním jménem na vlastní zodpovědnost. Když půjdeme do jádra věci, jedná se o člověka, který musí přijít s podnikatelským záměrem natolik propracovaným, že se dokáže "upíchnout" na přeplněném trhu, a ještě vytvořit prosperující firmu.

Být podnikatelem je věc jedna, být úspěšným podnikatele věc zcela jiná. První skupiny je v České republice značné množství ta druhá je již podstatně užší. Pokud se dostaneme zpátky k úvodnímu odstavci, ten hovořil o prodeji zavedených firem. Většina si asi pomyslí, že jenom naprostý blázen by dokázal prodat takovou společnost. Opak je ale pravdou.

Prodej společnosti

Důvody prodeje jsou různé, nejčastěji však podnikatelé uvádějí "vyhoření" nebo nový podnikatelský záměr. Podnik lze prodat pomocí vlastních sil nebo využít služeb specializovaných společností, které vědí "kde a kam" sáhnout, aby tržní cena byla co nejvyšší.

Další důvody prodeje firmy:

  1. Podnikatelský "důchod"
  2. Investice do nového projektu
  3. Business angel
  4. Problémy s finančním tokem

Nutná opatření při prodeji společnosti

1. Prvním krokem, který vede k úspěšnému prodeji jsou jednoduchá restrukturalizační opatření, která mají za úkol odstranit kritická místa, kterých si zájemce o společnost zajisté všimne. Tato skutečnost se negativně projevuje na zájmu o podnik nebo snížení tržní ceny.

2. Pokud nejste dobří ve "lhaní" a mlžení, měli byste si v toto období dávat pozor na jazyk, ať někdo zvídavý nečte mezi vašimi řádky. Je totiž potřeba co nejvíc utajit informace o prodeji. Jediný, kdo to vědět smí a musí je nejvyšší management, který by měl být motivován, procenty z prodeje.

3. Tržní, chcete-li kupní cena, kterou za podnik obdržíte. Zcela jistě máte nějakou představu o sumě, se kterou byste rozjeli nový projekt nebo absolvovali cestu kolem světa. JE důležité stát nohama pevně na zemi, aby nedošlo k přecenění nebo podcenění podniku, což je méně pravděpodobné. Stanovení ceny předchází složitý proces, který ovlivňují:

  • - budoucí záměry investora
  • - nutné investice investora po koupi společnosti

4. Vracím se zpátky k úvodnímu dilematu, jestli prodat společnost vlastními silami nebo se podělit o kousek svého "koláče" s profesionální společností, pro kterou je prodej firem denním chlebem.

Rozhodneme-li se pro profesionály značně se nám usnadní celý prodej. Externí poradce realizuje několik desítek, či stovek prodejů, lze tedy očekávat, že tomu rozumí, podstatně lépe než vy sám. Jeho role při nezávislém ocenění společnosti je nezastupitelná. K důležitému úkolu externího poradce patří poradenství při přípravě společnosti na prodej, vyhledávání, vytipovávání vhodného okruhu potenciálních zájemců, účast na všech jednání a provádění prodávajícího celým procesem až k závěrečnému podpisu.

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit